Professional Teacher Training and Research Skills from the Perception of University Students Huaraz, 2020.

Main Article Content

Jorge Llanos Tiznado
Esteban Medina Rafaile
Walter Varela Rojas
Nivardo Romero Huayta
Amado Varela Rojas

Abstract

The research set out to demonstrate the relationship between professional teacher training and research skills from the perception of university students, Huaraz 2020. The approach was quantitative, the non-experimental transactional design, the research was of a descriptive correlational type, where the population was 12 123 students the sample was obtained with the proportional stratified random sampling technique of 380 students. The validity test was used by expert judgment, for confidentiality the Alpha Cronbach was used. The normality test was carried out by Kolmogorov Smirnov using non-parametric statistics with Spearman's Rho correlation index supported by SPSS v 26 software, where the results were 67.1% of university students are positioned from regular to excellent with the perception of professional teacher training, in research skills 71.1% of students are at the level of regular to excellent, the conclusion shows that there is a revealing correlation between professional teacher training and research skills from the perspective of university students, Huaraz 2020 this relationship is direct, that is, the more professional teacher training, the greater the research skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Llanos Tiznado, J., Medina Rafaile, E., Varela Rojas, W., Romero Huayta , N., & Varela Rojas, A. . (2024). Professional Teacher Training and Research Skills from the Perception of University Students Huaraz, 2020. Llalliq, 4(2), pp. 401–413. https://doi.org/10.32911/llalliq.2024.v4.n2.1182
Section
Comunicación y Educación
Author Biography

Jorge Llanos Tiznado, Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo - Huaraz - Perú.

 

 

References

Almeida, E., Pacheco, S., Astudillo, A., & Fierro, R. (2020). Aprendizaje Basado en la Investigación como práctica docente en las aulas Universitarias y su relación con los procesos de titulación de los estudiantes. Rehuso, 5(1), 124-133. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1684

Anón. s. f. «Efecto de la competencia digital docente en el uso del blended learning en formación profesional | Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información». Recuperado 7 de diciembre de 2024 (http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/58147).

Barbachán, E. , Pareja, L., Rojas, A., & Castro, L. (2020). Desempeño docente y habilidades investigativas en estudiantes de universidades públicas peruanas. Conrado, 16(74), 93-98. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n74/1990-8644-rc-16-74-93.pdf

Buenestado Fernández, M. (2019a). La formación docente del profesorado universitario. El caso de la Universidad de Córdoba (diagnóstico y diseño normativo). http://helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/18856

Cañadas, L., Santos, M., & Castejón, F. (2019). Teaching competences in physical education teacher initial training [Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física]. Retos, 2041(35), 284–288. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85060707118

Castro, G., del Pilar, C., Águila, C., & Castro, M. (2020). Deontología como estructura morfológica de la formación en investigación de estudiantes universitarios. Universidad Ciencia y Tecnología, 24(98), 13-18.

Guerra, S. (2019). Una revisión panorámica al entrenamiento de las habilidades blandas en estudiantes universitarios. Psicología Escolar e Educacional, 23. https://www.scielo.br/j/pee/a/YyZgKBY9JLVXnCDKMNc7nqc/abstract/?lang

=es https://doi.org/10.1590/2175-35392019016464

Loor-Chávez, D. T. (2017). El clima organizacional y su incidencia en la formación profesional de los docentes de las IES de la provincia de Manabí. Dominio de las Ciencias, 3(3), 1338-1358.

López-Belmonte, J., Moreno-Guerrero, A. J., Pozo-Sánchez, S., & López-Nuñez, J. A. (2020). Efecto de la competencia digital docente en el uso del blended learning en formación profesional. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 34(83), 187. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2020.83.58147

Morales Hector, F. de la C., Rodríguez del Sol, R., Domínguez León, F. E., Pérez Rodríguez, I., Cárdenas González, O. S., & Cabrera Domínguez, M. (2020). Tareas docentes para desarrollar habilidades investigativas desde la asignatura Metodología de la Investigación. Edumecentro, 12(1), 131–150. http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v12n1/2077-2874-edu-12-01-131.pdf

Muñoz Martínez, M., & Garay Garay, F. (2015). La investigación como forma de desarrollo profesional docente: Retos y perspectivas. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(2), 389-399. https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000200023

Quezada Catro, G., Castro Arellano, M., Gallo Águila, C. I., & Quezada Catro, M. (2020). Deontología como estructura morfológica de la formación en investigación de estudiantes universitarios. Universidad, Ciencia y Tecnología 24(98), 13-18. https://www.semanticscholar.org/paper/DEONTOLOG%C3%8DA-COMO-ESTRUCTURA-MORFOL%C3%93GICA-DE-LA-EN-DE-Castro-Pilar/08a42aabd2de1a2c8122eda8b61a7bcade69bbd2

Quiroz Pacheco, C., & Franco García, D. (2019). Relación entre la formación docente y el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Educación, 28(55), 166-181. https://doi.org/10.18800/educacion.201902.008

Ríos Rocher, L., Figuero Rodríguez, S., & Lau Noriega, J. (2019). Fundamentación, diseño y validación de un cuestionario: “Perfil del estudiante universitario en formación investigativa.” Campus Virtuales: Revista Científica Iberoamericana de Tecnología Educativa 8, 85-102. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/196069.

Saavedra M. (2009). Complejidad y transdisciplina: Utopía de la formación docente-DOKUMEN.PUB. https://dokumen.pub/complejidad-y-transdisciplina-utopia-de-la-formacion-docente.html

Salazar, W. (2019). Causas que están limitando el desarrollo de la investigación científica aplicada en las carreras administrativas y contables en la universidad ecuatoriana. http://www.revistas.uma.es/index.php/NEIJ/article/view/7448).

Souto-Gómez, A., Rial-Sánchez, A., & Talavera-Valverde, M. (2020). Aspectos que conforman la identidad profesional del profesorado de formación y orientación laboral. Estudios Sobre Educación, 38, 29-57. https://doi.org/10.15581/004.38.29-57

UNESCO (2019). La formación docente en servicio en el Perú: proceso de diseño de políticas y generación de evidencias. Ministerio de Educación. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/6808