Interpersonal values and critical thinking in e-Learnig education, during COVID-19, in university students, Huaraz, 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32911/llalliq.2024.v4.n1.1116

Keywords:

Critical thinking; Interpersonal values; Science of students

Abstract

The research titled interpersonal values ​​and critical thinking in e-Learnig education, during COVID-19, in university students, Huaraz, 2022, aimed to determine the relationship of interpersonal values ​​with critical thinking in e-Learnig education, during COVID-19, in students of the Faculty of Sciences of the Santiago Antúnez de Mayolo National University. In the methodology, a type of applied level research was used and due to its correlational purpose, transversal-correlational design, the population was 582 and a sample of 120 students was used, the technique used was the survey and the questionnaire was used as an instrument. The hypothesis was tested with Spearman's Rho correlation coefficient. The results: 42.2% thought that the relationship between interpersonal values ​​and critical thinking is medium level, significant and direct. In the relationship of the dimensions of interpersonal values ​​of support (45%), conformity (38.3%), benevolence (45.8%) and leadership (67.5%) with critical thinking, they were of a level medium, significant and direct. In the relationship of the interpersonal values ​​of recognition (46.7%) and independence (55%) with critical thinking, they were of medium level, but not significant. Conclusion, the relationship between interpersonal values ​​and critical thinking is medium level and significant but weak.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dante Sánchez Rodríguez, Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo - Huaraz - Perú.

 

   

Magna Guzmán Avalos, Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo - Huaraz - Perú

 

 

Marco Jamanca Ramírez, Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo - Huaraz - Perú.

 

   

Juan Vásquez Guzmán, Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo - Huaraz - Perú.

 

   

References

Alexander, A. (2014). Pensar crítica y analíticamente sobre el pensamiento analítico crítico: una introducción. Revista de Psicología Educativa, 6(4), 469-476. https://doi.org/10.1007/s10648-014-9283-1.

Bolaños, G. (2020). La formación en valores ante la crisis del COVID-19: retos para la Educación Media Superior en México. Revista Forhum, 2(3). https://doi.org/10.35766/jf2023

Deroncele, A., Nagamine, M., & Medina, D. (2020). Bases epistemológicas y metodológicas para el abordaje del pensamiento crítico en la educación peruana. Revista Inclusiones, 7, 68-87. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/302

Díaz, E. (2020). El efecto de la socialización limitada en tiempos de pandemia. https://www.isep.es/actualidad-psicologia-clinica/efecto-socializacion-limitada-pandemia/

Facione, P. (2007). Pensamiento crítico: ¿Qué es y por qué es importante? https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/PensamientoCriticoFacione.pdf

Febres, M., Alirio, A., & Africano, B. (2017). Las pedagogías alternativas desarrollan el pensamiento crítico. Educer, 21(69), 269-274.

https://www.redalyc.org/journal/356/35655222005/35655222005.pdf

Flores, J., & Neyra, L. (2020). Valores interpersonales y pensamiento crítico en estudiantes de una universidad de Lima. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 15(18). https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.18

Gordon, L. V. (2005). Cuestionario de valores interpersonales. Tea ediciones.

Gonzales, R., & Otero, C. (2021). Perspectivas y retos del pensamiento crítico: nivel de desarrollo en estudiantes de pregrado. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 124-133

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial McGraw-Hill Interamericana Editores.

Julca, F., Silva, M., & Quispe, A. (2022). UNASAM: docencia e investigación en nuevos tiempos. Fondo Editorial de la Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo. https://repositorio.unasam.edu.pe/

Molina, L., Pérez, S., Suárez, A., & Rodríguez G., W. A. (2008). La importancia de formar en valores en la educacion superior. Acta Odontológica Venezolana, 46(1), 41-51. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0001-63652008000100009&lng=es&tlng=es

Nivin, L., Vilca, K., Quispe, M., & Julca, F. (2022). Competencias digitales de docentes de una Universidad pública andina en la adaptación de Sílabos por competencias. En F. Julca, M. Silva, & A., Quispe (Eds.), UNASAM: Docencia e investigación en nuevos tiempos (pp. 49-72). Fondo editorial de la Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo. http://repositorio.unasam.edu.pe/handle/UNASAM/5305

Ortega, V., & Gil, C. (2020). La evaluación formativa como elemento para visibilizar el desarrollo de competencias en ciencia y tecnología y pensamiento crítico. Revista Publicaciones, 50(1), 275-291. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v50i1.15977

Pilay, F. (2013). Valores para alcanzar una mejor calidad educativa. https://sites.google.com/site/ensenanzadelosvaloreshumanos/valores-para-alcanzar-una-mejor-calidad-de-vida https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/97656

Vásquez, G. (2019). Valores interpersonales y estilos de crianza en los estudiantes de básica superior de la unidad Réplica de Guayaquil [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/51153

Valencia, C. (2020). La Educación virtual en el pensamiento crítico de los estudiantes universitarios. Rev. Desde el Sur, 13(2), e0018.

Velasteguí, M. E., Cruz, D., & Mena, M. R. (2021). El fortalecimiento de valores en los estudiantes de la universidad Uniandes Puyo. Revista Conrado, 17(79), 126-132. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n79/1990-8644-rc-17-79-126.pdf

Published

2024-06-14

How to Cite

Sánchez Rodríguez, D., Guzmán Avalos, M. ., Jamanca Ramírez, M., & Vásquez Guzmán, J. (2024). Interpersonal values and critical thinking in e-Learnig education, during COVID-19, in university students, Huaraz, 2022. Llalliq, 4(1), Pág. 169–185. https://doi.org/10.32911/llalliq.2024.v4.n1.1116

Issue

Section

Educación