Institutional Identity Management through Facebook in the Santa Rosa de Viterbo Parish School of Huaraz, Perú

Main Article Content

Ronald Pachas Tamara
Jonh Sabino Mejia

Abstract

This article examines the publications on Facebook of the Colegio Nacional Parroquial Santa Rosa de Viterbo de Huaraz to evaluate the efficiency and impact of the institutional identity. It also proposes a strategy to generate content that strengthens the management of institutional identity. A mixed qualitative and quantitative approach was used. The design was non-experimental, descriptive, cross-sectional, with a census sample. The research covered the period from January to June 2024. Data were collected and organized in a Microsoft Excel spreadsheet, categorizing publication types and user reactions. A total of 83 posts were recorded, generating 6,517 reactions, 193 comments and 701 shares. The most frequent type of publication was “Galleries” (62.65%), followed by ‘Ads’ (16.87%) and “Flyers” (4.82%). Negative reactions were minimal, suggesting a positive image and relationship with followers. The institution has managed to effectively use the Facebook platform to strengthen its institutional identity. It is recommended to strengthen the “Identity” publications to transmit the school's image and values. In addition, it is suggested to increase the “News” and “Live broadcasts” publications to generate greater interest and interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pachas Tamara, R. ., & Sabino Mejia, J. . (2025). Institutional Identity Management through Facebook in the Santa Rosa de Viterbo Parish School of Huaraz, Perú. Llalliq, 5(1), Pág. 131–145. https://doi.org/10.32911/llalliq.2025.v5.n1.1254
Section
Comunicación Social

References

Amado, M., & Juarez, F. (2022). Una mirada a la gestión de la reputación en las universidades. TECHNO Review. Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad, 11(2). https://doi.org/10.37467/revtechno.v11.4448

Atarama-Rojas, T., & Vega-Foelsche, D. (2020). Comunicación corporativa y branded content en facebook: Un Estudio de las cuentas oficiales de las universidades peruanas. Revista de Comunicación, 19(1), 37–53. https://doi.org/10.26441/RC19.1-2020-A3

Briceño, M., Comercial, E., & Ribas, J. (2023). La construcción de la identidad digital en instituciones educativas. Conocimiento Libre y Licenciamiento (CLIC), 28(14), 117-129. https://convite.cenditel.gob.ve/publicaciones/revistaclic/article/view/1204

Casalino, M. (2021). Comunicación corporativa [Tesis de grado, Universidad Siglo XXI]. https://repositorio.21.edu.ar/bitstream/handle/ues21/25113/TFG%20-%20Casalino%20Mario%20Alejandro.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cebrián, D., Legañoa, M. de los Á., & García, J. (2020). La gestión de la identidad para la colaboración científica en redes sociales académicas. Revista Conrado, 16(S1), 343-352. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1628/1610

Clemente, L., & Simon, J. (2019). Uso del facebook y rendimiento académico en estudiantes de la institución educativa San Agustín de Cajas, Huancayo [Tesis de grado, Universidad Nacional del Centro del Perú]. https://repositorio.uncp.edu.pe/handle/20.500.12894/6153

CNP Santa Rosa de Viterbo. (2024). Colegio Nacional Parroquial Santa Rosa de Viterbo. Http://Www.Cnpsrv.Pe/ http://www.cnpsrv.pe/

Fajardo, L., Alarcón, M., Alcas, N., & Alarcón, H. (2019). Facebook y comunicación virtual. Un Estudio Experimental en Docentes de Educación Superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 45-74. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.268

Fernández, C. (2002). La comunicación en las organizaciones. Trillas.

http://148.202.167.116:8080/jspui/bitstream/123456789/3223/1/Definici%C3%B3n%20y%20alcance%20de%20la%20comunicaci%C3%B3n%20organizacional.PDF

Gamboa, L., & Álvarez, M. (2022). Impacto de los canales de comunicación corporativa en los resultados de instituciones públicas. RECIAMUC, 6(3), 55–62. https://doi.org/10.26820/reciamuc/6.(3).julio.2022.55-62

Garrido, M., & García-Collantes, Á. (2022). El impacto de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación. la importancia de la formación, la información y la sensibilización. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 155–182.

https://doi.org/10.51302/tce.2022.660

Hoyos, P. (2019). Uso del Contenido de Facebook en la Identidad Cultural de los Estudiantes del 5to año de la IE 2077 [Tesis de grado, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/77869

Jiménez, K., Sánchez, S., & Rodríguez, J. (2021). Incidencia de la comunicación interna en la identidad institucional del docente de la Universidad Politécnica Salesiana. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 63, 94–125. https://doi.org/10.35575/rvucn.n63a5

Julca, F., Silva, M., & Quispe, A. (Eds.) (2022). UNASAM: docencia e investigación en nuevos tiempos. Fondo Editorial de la Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo. https://hdl.handle.net/20.500.14593/5305

Lagunes, A., & Torres, C. (2023). Sistemas y Ambientes Educativos: Estado del Conocimiento. Universidad Veracruz. https://libros.uv.mx/index.php/UV/catalog/book/UC017

Lemus-Pool, M., Bárcenas-Curtis, C., & Gómez-Issasi, J. (2020). Jóvenes y tecnologías tigitales. diagnóstico del uso y apropiación de plataformas digitales en la zona Conurbada del sur de Tamaulipas. Ciencia UAT, 14(2), 87. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v14i2.1359

López, R., Julca, F., Nivin, L. Allauca, W. Robles, L., & Robles, E. (2024). Filtro burbuja y el derecho a la información en la Web. Desde el Sur, 16(1), 1-21. https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/DES-1601-2024-0017/1260

Mancilla, E. (2022). Rol del mensaje en proceso de comunicación para proyección de imagen a través del uso de la red social Facebook [Tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://hdl.handle.net/20.500.12672/17739

Medina, I. (2019). El liderazgo y la gestión educativa a partir de la comunicación al interior de las organizaciones educativas. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. 1-7. https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/12/liderazgo-gestion-educativa.html

Melgar, M. (2021). Uso del Facebook e Identidad Social de los Alumnos del VII Ciclo De La Institución Educativa “Don José De San Martín” Huaura [Tesis de grado, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión].

https://repositorio.unjfsc.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14067/5288/MARIELLA%20MAYRA%20MELGAR%20MENDOZA.pdf?sequence=1

Minedu, E. (2024). Estadística de la calidad educativa. Https://Escale.Minedu.Gob.Pe/. https://escale.minedu.gob.pe/

Molina, C., Ortiz, F., Ávila, B., & Maldonado, Á. (2020). Facebook como herramienta de comunicación en procesos educativos. Revista Signo y Pensamiento, 39(76), 1-12. https://www.redalyc.org/journal/860/86074741002/html/

Nivin, L., & Menacho, L. (2022). La educación en Huaraz. In G. García, F. Julca, & J. Gamboa (Eds.), Enciclopedia de la Provincia de Huaraz (Vol. 1, pp. 525-551). Fondo Editorial de la Municipalidad Provincial de Huaraz. https://repositorio.unasam.edu.pe/handle/UNASAM/5306

Nivin, L., Menacho, L., & Julca, F. (2021). La educación en Áncash: balance y perspectivas. En F. Julca, F. Zubieta, D. Barrón y S. Castro (Eds.), Áncash, una mirada desde el Bicentenario. (pp. 159-186). Fondo Editorial de la Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo y Asociación de Escritores Ancashinos. https://hdl.handle.net/20.500.14593/4735

Nivin, L., López, R., & Julca, F. (2025). Violencia de género digital y medidas de protección en el Perú. (Fothcoming).

Sobrinho, B., Marques, C., De Azevedo, D., De Sá, G., Cavalcanti, G., Santos, L., Ferreira, S., & Araújo, T. (2024). impacto de las redes sociales en la educación: cómo los medios sociales influyen en el aprendizaje. Revista Foco, 17(1), e4121. https://doi.org/10.54751/revistafoco.v17n1-057

Urgilés, M., Núñez, & Matamoros, Á. (2022). ¿Informar o desinformar? El poder comunicacional de las redes sociales. RECIMUNDO, 6(4), 144–152. https://doi.org/10.26820/recimundo/6.(4).octubre.2022.144-152

Valle, M. (2005). Comunicación Organizacional Abordajes y Perspectivas de Análisis. https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/49378.pdf

Zapata, J. (2022). Medios digitales en la gestión de la comunicación interna en las instituciones de educación superior. KAIROS, Revista de Temas Sociales, 15(70), 61-71. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8755625