Virtual teaching and academic performance of the Professional School of Nursing of the Faculty of Medical Sciences of the National University Santiago Antúnez de Mayolo 2020-2021
Main Article Content
Abstract
The objective of the study was to know the relationship between virtual teaching and academic performance in students of the School of Nursing, Faculty of Medical Sciences (FCM), Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo (UNASAM). It is a descriptive, correlational study, non-experimental, cross-sectional design. The sample consisted of 104 students and the data was obtained through a questionnaire. The results show that virtual teaching was regular, in its 4 dimensions: Learning Resources Dimension (51.9%), Virtual Accompaniment Dimension (60.6%), Collaboration Dimension (62.5%) and the Competence dimension (58.7%). Regarding academic performance, only in the ninth cycle did he have an excellent average; In the third, fifth and seventh cycles they mostly had a good average. It is concluded that, at a 95% confidence level, what was obtained with the statistical test is not significant, so the null hypothesis is accepted, stating that there is no significant statistical relationship between virtual teaching and academic performance in high school students. Nursing of the Faculty of Medical Sciences-UNASAM.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Alayo, P (2018). Aula virtual y aprendizaje de la matemática de los estudiantes del II ciclo de la Facultad de Ciencias de la UNASAM-2018 [Tesis de doctorado, Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo].
De Baladrón, A., Correyero, B., & Manchado, B. (2020). La transformación digital de la docencia universitaria en comunicación durante la crisis de la COVID-19 en España: una aproximación desde la perspectiva del alumnado. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 265-287. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1477
Bautista, Y. & Vargas, R. (2021). Educación virtual y el rendimiento académico de los estudiantes de Administración en Turismo y Hotelería, Lima. [Tesis de pregrado, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/76870/Bautista_EYA- Vargas_ORDLA-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Barrios, E., & Olivo, D. (2019). La educación a distancia como oportunidad de equidad y democratización en el Perú. En C. Rama Vitale, y M. Morocho Quezada (Edits.), Prospectiva de la Educación a Distancia en América Latina y el Caribe (pp. 167-168). http:// www.caled-ead.org/sites/default/files/files/Prospectiva-Educacio%CC%81n. pdf#page=167
Cortés, M., & Iglesias, M. (2004). Generalidades sobre metodología de la investigación. Universidad Autónoma del Carmen.
Díaz, V. 2009. Metodología de la investigación científica y bioestadística para profesionales y estudiantes de ciencias de la salud. 2ª ed. Edit. RIL Editores.
Edel, R. (2013). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1-16. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55110208
Figallo, F., González, M., & Diestra, V. (2020). Perú: Educación Superior en el Contexto de la Pandemia por el COVID-19. ESAL - Revista de Educación Superior en América Latina, 20-28. https://doi. org/10.14482/esal.8.378.85
Gonzales Maldonado, H. (2022). Educación virtual y rendimiento académico en estudiantes de una IE. secundaria, Lima 2022 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/101802
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. (6ª. Ed). McGraw-Hill.
Isaza, L., & Henao, G. (2012). Actitudes-Estilos de enseñanza: Su relación con el rendimiento académico. International Journal of Psychological Research, 5(1), 133-141. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299023539015
López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Morales-Cevallos, M. B., & López-Meneses, E. (2019). Competencia digital de futuros docentes para efectuar un proceso de enseñanza y aprendizaje mediante realidad virtual. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 67, 1-15. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.67.1327
Ortiz, W., Santos, L., & Rodríguez, E. (2020). Estrategias didácticas en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje universitarios. Revista Electrónica Opuntia Brava, 68-83. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1105/1345
Ortega, L. (2020). Impacto del cambio educativo a la modalidad virtual en el rendimiento académico de los estudiantes de la carrera de Administración de Empresas de la Universidad de Piura [Tesis de pregrado, Universidad de Piura].
https://pirhua.udep.edu.pe/bitstream/handle/11042/5028/T_AE-L_032.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Paniora Marroquín, F. M., Paniora Marroquín, Y. J., Mauricio Avalos, R. M., & Loayza Romero, M. (2021). Redes sociales y rendimiento académico en el área de comunicación en estudiantes de educación básica regular del Perú. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(21), 97-108. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2616- 79642021000500097&script=sci_arttext
Sanabria, I.Z. (2020): “Educación virtual: oportunidad para "aprender a aprender"”, Análisis Carolina, nº 42, Madrid, Fundación Carolina.
Suárez, S., Elías, R., & Zarza, D. (2016). Factores Asociados al Rendimiento Académico de Estudiantes de Paraguay: Un Análisis de los Resultados del TERCE. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(4), 113-133. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.4.006
Valdez, E. B. (2018). La educación virtual y la satisfacción del estudiante en los cursos virtuales del Instituto Nacional Materno Perinatal [Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/21504/Valdez_BEB.pdf?seque nce=1&isAllowed=y