Entrepreneurial capacity: Case of the Faculty of Administration and Tourism of a public university in Peru

Main Article Content

John Díaz Ledesma
Ricardo Toledo Quiñones
Orlando Leiva Chauca

Abstract

The purpose of this research is to determine the level of entrepreneurial capacity in students of the Faculty of Administration and Tourism of a public university; for this, applied, descriptive, non-experimental and transversal research was carried out. From a population of 621 students, a sample of 238 students from the 2021-I semester was obtained. The Test developed by the Himilce project in Spain was used as a measurement instrument, with 40 questions with 4 answers A) Yes/totally agree, B) quite a bit/often, C) Somewhat/sometime and D) No/not at all. Using the Epidat software, a hypothesis test for one-tailed averages was performed, at a significance level of 0.05. It is concluded that the entrepreneurial capacity in the students of the Faculty of Administration and Tourism of the Santiago Antúnez de Mayolo National University, is greater than 139 points, which is classified as medium-high.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Díaz Ledesma, J., Toledo Quiñones, R., & Leiva Chauca, O. (2023). Entrepreneurial capacity: Case of the Faculty of Administration and Tourism of a public university in Peru. Llalliq, 3(2), Pág. 289–299. https://doi.org/10.32911/llalliq.2023.v3.n2.1097
Section
administration and economy

References

Barrera, M. I., y Martelo-Landroguez, S. (2017, diciembre). Patrones de emprendimiento en el estudiante universitario [Ponencia]. Simposio Internacional El desafío de emprender en la escuela del Siglo XXI (2017. Sevilla). Sevilla, España. https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/74098

Castillo, M., Alvarez, A., Alfaro, M., Sanchez, J., & Pizarro, I. (2018) Factores clave en el desarrollo de la capacidad emprendedora de estudiantes universitarios. Revista de métodos cuantitativos para la economía y la empresa 25(2018)111-129.

https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.2667

Cousinou, F. (2014) Fomento de la cultura emprendedora en Andalucía. Procedia-Ciencias Sociales y del Comportamiento, 139,123-127. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.040

Cottiz, N. E., y Díaz, J. (2018). Caracterización de los perfiles y habilidades del joven universitario de Cartagena hacia el emprendimiento. Teknos Revista científica 18(1),89-100. https://doi.org/10.25044/25392190.938

Global Entrepreneurship Monitor (1999). 1999 Executive Report, https://www.gemconsortium.org/report/gem-1999-global-report

Jácome, I., Tinajero, M., & Suárez, I. (2018). Características del comportamiento emprendedor en estudiantes egresados universitarios del Ecuador. Dominio de las ciencias, 4(3),163-176 https://doi.org/10.23857/dc.v4i3.800

Jordán, J., Serrano, B., Pacheco, A. y Brito, L. (2016). Capacidad emprendedora desde la perspectiva de género. Opción, 32(81),238-261 https://www.redalyc.org/pdf/310/31048807012.pdf

Junta de Andalucía (s.f). Dimensiones del emprendimiento. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/ced/planesyprogramas/cultura-emprendedora

Inga, G. (2019). Influencia de las Incubadoras de Negocios en la Capacidad Emprendedora de los Estudiantes de la Escuela Profesional de Ingeniería Comercial de la Universidad Privada de Tacna [Tesis pregrado en Ingeniería comercial, Universidad de Tacna]. http://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/1172

Ley N° 30220, Ley Universitaria (9 de Julio de 2014). (Congreso de la República. Diario oficial N°527213). https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/118482-30220

Linton, G., & Klinton, M. (2019). University entrepreneurship education: a design thinking approach to learning. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 8(3). https://doi.org/10.1186/s13731-018-0098-z

Luna, H., Avendaño, W., & Rueda, G. (2020). Perfil del emprendedor de un grupo de estudiantes universitarios de administración de empresas. Revista espacios, 41(23), 305-318. https://www.revistaespacios.com/a20v41n23/20412326.html

Martinez, F., Bajaña, J., Chavez, C., Guerrero, M., & Oña, B. (2016). Ecosistema del emprendimiento en la universidad Contemporánea. Didáctica y educación, 7(6), 249-262. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/571

Messina, M., Gonzales, S., Mari, J., Castro, R., Rivas, A., Pena, J., & Rey, M. (2018.). Manual didáctico Emprendedurismo. Udelar. CSE. https://hdl.handle.net/20.500.12008/21086

Midolo, W., Cornejo, Y., & Ayala, F. (2021). Capacidad emprendedora en la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa – 2019.Revista venezolana de gerencia, 26(número especial 5),261-275. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e5.18

Paz, A., Salom, J., Garcia, J., & Suarez, H. (2020). Perfil emprendedor en la formación universitaria venezolana. Revista de ciencias sociales. 26(1), 161-174. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i1.31317

Serida, J., Alzamora, J., Guerrero, C., Borda, A., & Morales, O. (2020). Global Entrepreneurship Monitor: Perú 2018-2019. ESAN ediciones https://hdl.handle.net/20.500.12640/2070