The post-romantic rhetoric and the construction of the discourse of absence in the poetry of Wáshington Delgado
Main Article Content
Abstract
The poetry of Washington Delgado (1927 – 2003), in the field of Latin American post-romantic poetry, is one of the most suggestive and representative within the so-called Generation of 50 in Peru. Although the publication of poetry in the 1950s goes beyond the generational space, it is important to note that aesthetics are mobilized beyond the discourses and textualities of the time (Spanish poetry of the first decades of the 20th century). In this way, the objective of this article is to observe the functioning of post-romantic rhetoric through the interlocutors and the atmosphere of “remoteness” in the collection of poems Formas de la Ausencia. Likewise, the aesthetics of the representation of landscape and nature are addressed through the construction of the “discourse of absence” in Delgado’s poetry.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Badiou, A. (2011). Elogio del amor. La Esfera de los Libros.
Barthes, R. (1993). Fragmentos de un discurso amoroso. Siglo XXI Editores.
Delgado, W. (1970). Un mundo dividido (Poesías 1951-1970). Casa de la Cultura del Perú.
Delgado, W. (1980). Historia de la literatura republicana. Ediciones Rikchay.
Delgado, W. (2008). Obras completas. Estudio preliminar, edición y notas de Jorge Eslava. Universidad de Lima.
Elmore, P. (2003). Wáshington Delgado: El tiempo de la palabra. Libros & artes, 6, 18-19.
Fernández Cozman, C. (2003). La poesía de Wáshington Delgado: Una aproximación a “Para vivir mañana” (1959). Letras, 74(105-106), 83-90. https://doi.org/10.30920/letras.74.105-106.8
Fernández Cozman, C. (2009). Rodolfo Hinostroza y la poesía de los años sesenta (2a. ed. ampliada y corregida). Universidad de Ciencias y Humanidades.
Fernández Cozman, C. (2012). El poema argumentativo de Wáshington Delgado. Fondo Editorial de la UNASAM - Ornitorrinco Editores.
Fernández Cozman, C. (2021). ¿Quién habla en un poema? Locutores y alocutarios. El caso de un poema de César Vallejo. Boletín de la Academia Peruana de la Lengua, 69(69), 367 - 377. https://doi.org/10.46744/bapl.202101.013
Lefebvre, H. (1983). La presencia y la ausencia: Contribución a la teoría de las representaciones. Fondo de Cultura Económica.
Martínez de Pisón, E., & Ortega Cantero, N. (ed.). (2010). Paisaje: valores e identidades. Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid – Fundación Duques de Soria.
Martos, M. (2003). Wáshington Delgado: Las palabras persisten. Libros & artes, 6, 15.
Mautino Guillén, A. G. (2020). La retórica neobarroca y la construcción del discurso erótico en la poesía de Carlos Germán Belli. [Tesis para optar el Grado Académico de Magíster en Literatura, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/16968
Mautino Guillén, A. G. (2020). El discurso metafórico en la poesía erótica de Carlos Germán Belli. Tesis, 13(16), 11–24. https://doi.org/10.15381/tesis.v13i16.18889
Mautino Guillen, A. G. (2023). La oralidad escrita. Estilos de representación figurativa en la poesía afrodescendiente de Nicomedes Santa Cruz. Metáfora. Revista de literatura y análisis del discurso, 10, 1-28. https://doi.org/10.36286/mrlad.v3i6.146
Payán Martin, J. J. (2007). Wáshington Delgado: un poeta peruano de la generación del 50. [Tesis para optar el Grado Académico de Doctor en Literatura]. Universidad de Cádiz. https://rodin.uca.es/bitstream/handle/10498/15673/JJPayanMartin.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Payán Martin, J. J. (2011). Formulación del conflicto existencial en Formas de la Ausencia de Washington Delgado. Revista Lindaraja, 33, 1-21. http://www.realidadyficcion.es/Revista_Lindaraja/Juan_Jesus_Payan/Formas_ausencia.pdf
Zavaleta, C. E. (2006). Narradores peruanos de los 50’s. Estudio y antología. Instituto Nacional de Cultura del Perú – Centro de Estudios Literarios Antonio Cornejo Polar.