Pre-professional internships and quality of training in Mining Engineering students of the Santiago Antúnez de Mayolo National University
DOI:
https://doi.org/10.32911/as.2024.v17.n1.1139Keywords:
Quality, Training, Engineering, Practice, ProfessionalAbstract
The purpose of the study was to determine the level of relationship that is evident between pre-professional practices and the quality of training of students of the professional career of Mining Engineering at the Santiago Antúnez de Mayolo National University (UNASAM), 2019. The type of study corresponds to quantitative, descriptive correlational and transactional research, whose design corresponds to simple descriptive correlational research. The sample was made up of 40 students of the professional career of Mining Engineering at UNASAM. The technique applied was the survey, whose instrument was the questionnaire. Descriptive and inferential statistics were used in the processing and analysis. The results indicate that there is a high positive direct relationship (r = 0.729) that is identified in the pre-professional practices and the quality of training of students. The coefficient of determination r2 = 0.5319. It is concluded that there is a direct and significant relationship between the variables of pre-professional practices and the quality of training in students of the Mining Engineering professional career at UNASAM, 2019. Therefore, for there to be quality in the training of students, pre-professional practices are essential.
Downloads
References
Becerra, N. S, & Fonseca, M. C. (2014). Prácticas académicas y proyectos institucionales. Universidad de Córdova.
Benedicto, V. (2000). La formación universitaria a debate. Universidad de Barcelona.
Burga, F. M. (2016). Práctica preprofesional como sustento de formación del ingeniero civil en universidades privadas de Trujillo [Tesis de maestría, Universidad Católica de Trujillo Benedicto XVI].
Carrasco, D. S. (2013). Metodología de la investigación científica. San Marcos.
Centurión, M. R. Z. (2015). Influencia de las prácticas preprofesionales en el desempeño laboral del licenciado en administración de egresados de la ULADECH Católica- Chimbote [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de Trujillo]. https://dspace.unitru.edu.pe/items/f7118be7-5bd2-42ba-9a5b-d57e76ef089d
Galindo, N. R. (2014). La práctica profesional como área para potenciar las competencias pedagógicas necesarias para la enseñanza en educación infantil [Tesis, Universidad de Nuevo León].
Gutiérrez, A. (2015) Formación profesional y el mercado ocupacional del químico farmacéutico. Universidad de Trujillo.
Mamani, B. M. (2017). Relaciones entre las variables prácticas pre profesionales y la calidad de la formación de los estudiantes de la carrera de educación primaria intercultural del Instituto de Educación Superior Pedagógico, Público Juli de la región Puno. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle.
Piña, G. M. (2015). Prácticas profesionales y su valor en el futuro desempeño laboral [Tesis para optar título, Universidad de Chile].
Quispe, C. C. (2017). Las prácticas pre profesionales y su aporte en la formación académico de profesional en los estudiantes de trabajo social [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/backend/api/core/bitstreams/e8647273-60a0-4efd-8ec6-fa15a919eaa9/content
Tárraga, T. L. (2018). Trabajo cooperativo y prácticas preprofesionales en los estudiantes del VIII ciclo de la especialidad de Educación Inicial de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle].
Valderrama, M. S. (2010). Pasos para elaborar proyectos y tesis de investigación científica. San Marcos.
Vargas, Q. G. (2010). El currículo y la calidad de la formación pre profesional en la universidad nacional. UNMSM
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Manuel Rashta Lock
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.